мораторий на проверки ДПС

Мораторій на проведення перевірок ФОПів щодо дотримання ними порядку застосування касових апаратів (РРО)

6 ноября 2019 года

     У минулих публікаціях ми вже писали про нові правила застосування РРО та механізм “кешбек” -податкові наслідки для платників податків та споживачів (див. https://polex.ua/news/novye-pravila-primeneniya-rro-i-mehanizm-keshbek-posledstviya-dlya-nalogoplatelshhikov-i-potrebitelej ). На разі мова буде йти про нові правила перевірок дотримання ФОПами порядку застосування касових апаратів (РРО).

   Президентом України був підписаний та набрав чинності Указ від 17.10.2019 «Про невідкладні заходи щодо забезпечення сприятливих умов для діяльності фізичних осіб-підприємців» (далі-Указ). Видання такого роду указів є проявом захисту малого та мікро бізнесу, стимулювання до ведення діяльності по бізнесу .

    В основі цього закону лежить декілька заходів по захисту малого та мікропідприємництва (ФОПів).

     По-перше, указом встановлюється мораторій на проведення перевірок фізичних осіб - підприємців (крім тих, які здійснюють високорентабельні види діяльності з істотними ризиками ухилення від оподаткування) щодо дотримання ними порядку застосування реєстраторів розрахункових операцій, строк мораторію встановлюється на 2 роки. Мораторій розповсюджується на перевірки Державною податковою лужбою (далі-ДПС) пов’язані з дотриманням ними порядку застосування реєстраторів розрахункових операцій (далі-РРО, або “касовий апарат”). Адже згідно з нормами Положення про Державну податкову службу України, затверджену постановою Кабінету Міністрів України від 6 березня 2019 р. № 227 до повноважень ДПС належить контроль за дотриманням порядку проведення готівкових розрахунків за товари (послуги), проведення розрахункових операцій. Тому, якщо до Вас «завітає» державна податкова служба із перевіркою застосування вашого РРО, у Вас буде законна підстава не допускати контролюючих органів до перевірки установи.

     По-друге, застосування пом’якшення відповідальності фізичних осіб - підприємців за порушення ними встановленого порядку подання до контролюючих органів звітності, пов’язаної із застосуванням РРО. Пом’якшення відповідальності за порушення порядку дозволить пійти між ФОПами та органами податкового контролю на компроміс уникнення приховання фактів зловживань з боку підприємців.

    По-третє, в Указі Президента доручено спростити умови та критерії віднесення фізичних осіб-підприємців до першої групи спрощеної системи оподаткування шляхом встановлення більшого розміру граничного обсягу їх доходу протягом календарного року, надання їм права використовувати працю найманих осіб, а також розширення переліку видів діяльності, які можуть здійснюватися такими суб’єктами господарювання, про це чітко зазначається в Указі. Наразі, відповідно до чинного законодавства, граничний розмір доходу ФОПів на першій групі спрощеної системи оподаткування в Україні складає 300 тисяч гривень на рік. Особи, які за рік отримують більші доходи, не можуть бути на першій групі спрощеної системи. Також ФОПам першої групи заборонено мати найманих працівників.

    Ці три види змін є найбільш суттєвими, які спостерігаються в Указі Президента. В Указі є і положення про майбутні плани по захисту бізнесу. Так, це забезпечення з 1 січня 2020 року можливість тестування платниками податків під час здійснення розрахункових операцій безкоштовного програмного рішення для використання такими платниками програмних реєстраторів розрахункових операцій. Ідеться про те, що «функцію програмного РРО зможе виконувати будь-який пристрій (комп’ютер, планшет, смартфон), на який встановлено відповідне програмне забезпечення». «При цьому Державна податкова служба України повинна забезпечити програмним рішенням для використання суб'єктом господарювання програмного РРО безкоштовно, а реєстрація програмного РРО здійснюватиметься через електронний кабінет. У той же час Указом постановляється вирішити питання щодо утворення координаційної ради з питань розвитку мікро- та малого підприємництва із залученням до її роботи представників громадських організацій, що представляють інтереси малого бізнесу, тобто Указ Президента не є остаточним документом, що спрямовуватиме захист бізнесу, в майбутньому будуть прийняті інші акти для захисту діяльності ФОПів, а й веденню бізнесу в цілому.

   З метою убезпечення свого бізнесу від незаконних перевірок податкових органів звертайтесь до фахівців юридичної фірми «POLEX», в рамках нашої діяльності ми здійснюємо юридичний супровід бізнесу, у тому числі у частині сплати податків та супровід подакових перевірок, оскарження дій контролюючих органів. Питання, пов'язані з перевірками конролюючими органами є багатоаспектними, складними і неоднозначними. Компанія «POLEX» має напрацьовану практику застосування податкового та валютного законодавства при захисті інтересів своїх клієнтів, практику участі адвоката в податкових спорах, процедурах адміністративного і судового оскарження. Детальніше про послугу супроводження податкових перевірок та оскарження дій подаківців читайте у розділі “Податки” (Налоги).