проверки по труду

НОВИЙ ПОРЯДОК ЗДІЙСНЕННЯ ДЕРЖКОНТРОЛЮ ЗА ДОДЕРЖАННЯМ ЗАКОНОДАВСТВА ПРО ПРАЦЮ: ПОСТАНОВА КМУ №823 ВІД 21.08.2019 року

23 сентября 2019 года

   У минулих публікаціях ми вже звертали увагу на те, що 14 травня 2019 року Постановою Шостого Апеляційного адміністративного суду скасовано постанову №295, якою регламентувався порядок проведення перевірок у сфері трудових правовідносин. Постановою Кабінету Міністрів України від 21.08.2019 року за №823 затверджено новий Порядок здійснення державного контролю за додержанням законодавства про працю.

        Новий порядок передбачає процедуру державного контролю за додержанням законодавства про працю. Так, процедура контролю здійснюються у формі інспекційних відвідувань та невиїзних інспектувань, що проводяться інспекторами Держпраці та її територіальними органами, тобто перевірки можуть бути як виїзні так і не виїзні. Норми вказаної постанови дозволяють здійснювати перевірку інспекторами як із попереднім повідомлення так і без, але лише у певних визначених актом випадках. У порівнянні із постановою попередньої редакції, в новій постанові підстави для проведення перевірки не змінились і є наступними: за зверненням працівника, стосовно якого порушено його трудові права, за рішенням керівника органу контролю, за рішенням суду, за повідомленням посадових осіб органів державного нагляду, за інформацією окремих органів державної влади, за запитом депутата, у разі невиконання вимог припису інспектора та за інших підстав.

       Суб’єктами контролю у сфері охорони законодавства про працю як зазначається в Постанові є інспектори Державної служби з питань праці та осіб органів місцевого самоврядування. При здійсненні перевірок чи контролю, до відання органів місцевого самоврядування належатиме контроль: своєчасного та повного обсягу оплати праці, дотримання мінімальних державних гарантій в оплаті праці, оформлення трудових відносин.

   Постановою встановлюються і строки проведення таких перевірок, так для виїзних перевірок строк встановлюється не більше 5 днів, а для невиїзних не більше 10 днів. Для суб’єктів мікропідприємництва та малого підприємництва – строк перевірки становить не більше двох робочих днів. Відмінність виїзних та невиїзних перевірок полягає в тому, що виїзна перевірка проводиться безпосередньо в приміщенні підконтрольної установи чи органу, а невиїзна перевірка проводиться в приміщенні контролюючого органу і пов’язана з перевіркою документації, інформації, даних та інших відомостей про стан дотримання трудового законодавства на підприємстві, установі чи організації.

    Слід звернути увагу і на те, що за результатам перевірки чи контролю, службова особа видає припис про усунення порушень трудового законодавства в межах підконтрольного суб’єкта, тобто підприємства, установи чи організації. Припис являє собою офіційний документ, який містить перелік визначених порушень і вимоги про їх усунення. За новими правилами інспектори Держпраці не будуть притягати до відповідальності роботодавців у разі виконання вимог припису про усунення порушень. Тобто, притягнення до відповідальності є крайнім проявом інспектора на прояв порушення трудового законодавства і притягненням винних осіб до відповідальності. Штрафування Держпраці буде проводитись тільки у випадку невиконання приписів. Але у випадку використання праці неоформлених працівників заходи відповідальності вживаються одночасно із внесенням припису незалежно від факту усунення виявлених порушень у ході інспекційного відвідування або невиїзного інспектування.

   Одним із напрямків діяльності юридичної фірми «POLEX» є юридичний супровід бізнесу. В рамках юридичного супроводу бізнесу існує напрям захисту суб’єктів від неправомірних дій органів державної влади та місцевого самоврядування, в тому числі юридичний захист при проведенні перевірок органів державної влади та місцевого самоврядування. Крім того, адвокати POLEX мають досвід вирішення трудових спорів у суді. Детальніше про послугу читайте тут: https://polex.ua/trudovye-spory