скасування пойового внеску

Скасування пайового внеску замовників будівництва на розвиток інфраструктури: Закон набрав чинності

24 октября 2019 года

    Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо стимулювання інвестиційної діяльності в Україні» (далі за текстом Закон) набрав чинності 17 жовтня 2019 року. Окрім змін до законодавства стосовно права довірчої власності, а саме доповнення Земельного Кодексу статтею, що регулює ці відносини стосовно земельної ділянки, та Цивільного Кодексу окремим параграфом, що деталізує призначення, порядок укладання та інші суттєві питання стосовно даного правового інституту в цілому, Верховною Радою України нарешті було скасовано пайовий внесок замовників будівництва на розвиток інфраструктури.

    Варто відзначити, що це перша успішна, проте не перша наявна спроба законодавця зняти даний тягар з забудовників. Ще в березні 2018 року Уряд надав свою позитивну оцінку законопроекту №6540, який також передбачав скасування пайового внеску. Зокрема ним було зазначено, що «цих коштів недостатньо для створення нових об’єктів соціальної інфраструктури і жодної гривні цього внеску на це не було направлено. А відсутність чітких прозорих механізмів спричиняє корупцію».

    Відповідно до актуальної зміни законодавства, статтю 40 ЗУ «Про регулювання містобудівної діяльності» яка передбачала сплату пайової участі виключено. Проте, в Прикінцевих та перехідних положеннях Закону встановлено, що, по-перше, дана зміна набуває чинності з 1 січня 2020 року та договори пайової участі, укладені до цієї дати, продовжують діяти. По-друге, встановлено сплату пайових внесків впродовж 2020 року, відповідно до якої розмір внеску зменшується до граничних 4% загальної кошторисної вартості будівництва для нежитлових будівель та споруд, а для житлових будинків до 2% відповідно. Також введено порядок врегулювання цих правовідносин на законодавчому рівні – впродовж 10 днів з початку будівництва його замовник має звернутись до відповідного органу місцевого самоврядування із заявою про визначення розміру пайової участі щодо об’єкта будівництва, до якої додаються документи, які підтверджують вартість будівництва об’єкта. Орган місцевого самоврядування протягом 15 робочих днів з дня отримання зазначених документів надає замовнику будівництва розрахунок пайової участі щодо об’єкта будівництва.

    Також важливу роль відіграє положення розділу ІІ Закону, згідно з яким кошти, отримані як пайова участь, можуть використовуватися виключно для створення і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури відповідного населеного пункту. Хоча це повинно було відбуватись і до внесення даних змін, як показала практика та підтвердив законодавець у пояснювальній записці до законопроекту, доволі часто цільове призначення вказаних коштів не співпадало з фактичним їх використанням.

    Підсумовуючи, варто сказати, що ця зміна має сприятливо вплинути на стан інвестиційної діяльності в Україні та зменшити тягар замовників будівництва, який часто перекладався ними на покупця об’єкта нерухомості, що стимулюватиме містобудівну діяльність та збільшить привабливість нашого ринку будівництва та нерухомості для інвесторів.

   Компанія «Полекс» має досвід успішного представлення інтересів замовників будівництва в спорах з органами місцевого самоврядування, що виникають з відносин розвитку інфраструктури, що має значну актуальність. Найрозповсюдженішими причинами виникнення цих спорів були неправильні розрахунки вартості пайового внеску та безпідставне віднесення наших клієнтів до категорії замовників будівництва саме в контексті ЗУ «Про регулювання містобудівної діяльності». Фахівці юридичної компанії «POLEX» мають значний досвід у рамках юридичного супроводу будівницства, операцій з нерухомістю, а також досвід ведення судових справ щодо нерухомості (визнання права власності, поділ спільного сумісного нерухомого майна тощо). Детальніше про послуги у цій сфері -у розділі “Нерухомість”.